SHARE

Akciós újságok, vevőtájékoztatók és katalógusok háttéradatbáziasait (képek, termékadatok) tárolni, frissen tartani nagy kihívást jelent az ügyfelek és az ügynökségek számára egyaránt. A dilemma mélységét megérteni talán akkor lehet ha ismerjük a folyamat hátterét. Példaként vegyünk egy áruházláncot, aki időről időre (akár pontos rendszerességgel) akciós újságban jelenteti meg kedvezően értékesítendő termékeit. Az újságnak van egy előre elfogadott kinézete és struktúrája, amit a szerkesztés során feltöltünk az aktuális akciós termékekkel. Rögtön felmerülnek a kérdések: az ügyfelünk miként állítsa össze a kéziratot stúdiónk számára? Ha már volt(ak) előző szám(ok), honnan tudja, melyek azok a termékek, amelyek már szerepeltek az újságban? Rendelkezett-e minden termék fotóval? Ha igen, hány variációval? Mi történik, ha egy terméknek közben megváltozott a csomagolása, vagy épp másképp nevezné el a vásárlók számára? És mi van akkor, ha egy termék helyett termékcsoportot szeretne megjeleníteni, de nincs mindegyikhez fotója? Vajon módosíthat-e az utolsó pillanatban az árakon? … és a kérdések csak gyűrűznek.

Természetesen létezik a hagyományos megoldás, amikor minden újság esetén a megrendelő fáradságos munkával összeállítja az adattábláját és a hozzá tartozó képállományokat leválogatja - függetlenül attól, hogy azok már szerepeltek az előző újságokban vagy sem -, és leadás után már csak reméli, hogy a tervező grafikusok, operátorok megértik, mi hová kerül, valamint megtalálják az ezerféleképpen elnevezett hivatkozásokat. És ez csak az egyik fele a munkának - a másik oldalon a szerkesztők szintén fáradságos munkával próbálják kitalálni a sokszor kétértelmű megjegyzéseket, vagy éppen hosszú túlórákba futnak a későn leadott korrektúrák miatt. Nem beszélve a nyomdára többszörösen feldolgozott termékfotókról, hisz ember legyen a talpán, aki leköveti, hogy az adott termék mikor és hányszor szerepelt a korábbi számokban...

Ismerve a fenti folyamatok bonyolultságát, az elmúlt években egy olyan online rendszert fejlesztettünk ki, amely könnyedén és rugalmasan kezeli a két fél közös munkáját, azonnali jelzéseket-visszajelzéseket adva a módosításokról. Két fő modul összekapcsolásából áll: 

1. SzortiApp (szerver oldali adatbázis kezelő és szortiment összeállító), valamint 
2. Kiadványszerkesztő program
A SortiApp szoftvert az alapjaitól saját fejlesztésként hoztuk létre és folyamatos fejődésen ment és megy át. Leegyszerűsítve a SortiApp egy böngészőalapú szoftver, ahol az ügyfél számtalan újság, katalógus vagy szórólap kéziratát állíthatja össze a már korábban felvitt vagy újonnan felvitt termékeiből. A termékadatlapokat és fotókat folyamatosan karbantarthatja, meghatározhatja a kiadvány oldalszámát és feltöltheti aktuális szortimentjével. A folyamat második fele, amikor a grafikus operátor “behúzza” az újság “köntösébe” - és valóban létrejön a SortiApp és a szerkesztő program között a kapcsolat. Innentől ha az ügyfél például átír egy árat a SortiApp-ban, az módosul a nyomdai állományban is - ez különösen fontos például az utolsó percekben történő árazásoknál. A javítások érinthetik akár a termékek sorrendiségét, törlését, újabbak behozatalát stb., ugyanakkor ezek frissülésének ideje függ az operátorra háruló szereptől is: minél jobban leképezhető az újság szerkezete egy sablonra, annál kevesebb beavatkozást igényel.

A SortiApp bekapcsolása egy-egy periódikusan megjelenő termékújságba általánosságban 50%-os idő és költségmegtakarítást jelentett a szerkesztési folyamatban, ami legtöbb esetben - azon felül, hogy kompenzálta a papíralapanyag drágulásokat - jelentős plusz megtakarítást is eredményezett.
További potenciálja a rendszernek, hogy minden egyes újság adatbázisa készen áll webes felületen történő publikálásra is, melyet az ügyfelünk könnyedén eljuttathat az üzleti partnereknek, vagy a lakossági fogyasztóknak.

További ismeretanyag - PDF

by Laca